kultura i rozrywka

Złotniczy weekend w Sandomierzu

Złotniczy weekend w Sandomierzu

Serdecznie zapraszamy na trzy wystawy złotnicze, których otwarcie odbędzie się w najbliższą sobotę, 30 stycznia o godz. 16.30 w Sandomierskim Centrum Kultury, następnie o godz. 17.00 w Galerii Otwartej.

Spotkanie rozpocznie się w Sandomierskim Centrum Kultury (Rynek 24/25), gdzie po raz kolejny Światowa Stolica Krzemienia Pasiastego będzie gościć Światową Stolicę Bursztynu. W przestrzeni Iluzjon Art Cafe są pokazywane prace będące efektem 19. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem AMBERIF DESIGN AWARD 2015 pod hasłem MIMESIS. To ciekawa formuła konkursu złotniczego, mająca swoją wieloletnią historię i nieodmiennie kojarzona z gorącymi dyskusjami w gronie projektantów biżuterii. Niebawem, już w połowie marca, Światowa Stolica Bursztynu będzie gościć III Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej KRZEMIEŃ PASIASTY – KAMIEŃ OPTYMIZMU.

Następnie zapraszamy gości do Galerii Otwartej (Rynek 5). Tu zobaczymy dwie wystawy. Pierwsza z nich to 15. Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE 2015. Tym razem hasłem przewodnim był CYRK. Jak ten temat zrozumieli autorzy? Zapraszamy do oceny. A chwilę później o swojej pierwszej indywidualnej wystawie, fascynacją florą, fauną, kolorem, aborygeńskim malarstwem kropkowym i biżuterią opowie Maja Woźniak, artystka z Warszawy, absolwentka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych.

Serdecznie zapraszamy na złotniczy wieczór do Sandomierza!

MIMESIS
W odpowiedzi na wyzwanie konkursowe pod hasłem MIMESIS napłynęły prace 112 autorów z 18 krajów. Konkurs organizowany był już po raz osiemnasty.
W konkursowe szranki stanęły prace twórców z: Austrii, Belgii, Bułgarii, Brazylii, Chin, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Meksyku, Polski, Rosji, Słowenii, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Jury konkursowe najwyżej oceniło dzieło Marty Rżanek z Polski (Łódź) – skórzany pierścień z bursztynem. W werdykcie czytamy: „Najlepszy przykład na spełnienie trzech kryteriów konkursu: oryginalna interpretacja tematu, funkcjonalne i stylistyczne zalety projektu oraz nowatorskie zastosowanie bursztynu. Praca przedstawia niekonwencjonalny sposób oprawienia bursztynu w skórę. Jury doceniło spójność pracy oraz jej surowość nawiązującą do trendu społecznego neo nomadic”.

Temat tegorocznego konkursu brzmiało MIMESIS. Mimesis to kategoria estetyczna wywodząca się z filozofii Arystotelesa, która zakłada naśladowanie natury w dziele sztuki. Nie oznacza wiernego kopiowania rzeczywistości, dopuszcza stosowanie deformacji lub idealizacji.

Mimesis postuluje poznawanie świata poprzez odtwarzanie ogólnych zjawisk i praw natury oraz życia.
– Ludzkość wytwarza biżuterię od ponad 100 000 lat. Czy pierwszy obiekt biżuteryjny był darem miłości, potwierdzeniem zwarcia pokoju, medium uzdrawiającym, wyznacznikiem tożsamości grupy, pamiątką, przedmiotem rytualnym, środkiem wymiany, czy oznaką wyjątkowości i podkreśleniem urody jednostki? – pyta Barbara Schmidt, kurator konkursu, sama będąca projektantką i menadżerką designu. – W bardzo wczesnym okresie zaczęto wykorzystywać materiał naturalny, jakim jest bursztyn, którego inspirująca gama kolorystyczna, ekskluzywność i podatność na obróbkę stymulowały wytwórców, zapewniając ich pomysłom, pragnieniom i wartościom odpowiednią formę i materiał.
Odkodowując dziś dawną biżuterię z bursztynem cofamy się do korzeni naszej historii i pochodzenia naszych wartości. Przyglądając się im jeszcze bliżej, widzimy, że wartości wyznawane przez człowieka niemal nie uległy zmianie z upływem dziejów: są tak elementarne jak naturalny bursztyn.

AMBERIF DESIGN AWARD to międzynarodowy konkursu na projekt biżuterii z bursztynem, adresowany do utytułowanych twórców, dyplomowanych projektantów i młodych designerów. Różni go od pozostałych konkursów to, że do rywalizacji stają projekty, a nie ich gotowe realizacje. Corocznie artystom poddaje się inną myśl przewodnią.
Jedynym wymogiem jest, aby do realizacji idei twórczej użyli bursztynu bałtyckiego.

– Przez lata konkurs AMBERIF DESIGN AWARD zyskał światową rangę – mówi Ewa Rachoń, dyrektor projektów AMBERIF. – Świadczy o tym nie tylko duże zainteresowanie twórców, ale i znamienite grono jury, które co roku ulega zmianie. Nasze zaproszenie do jury konkursowego przyjmują projektanci biżuterii, badacze trendów, właściciele prestiżowych galerii i kuratorzy, nauczyciele fachu jubilerskiego, wykładowcy akademiccy, dziennikarze branżowi i znawcy bursztynu.
Jury pracowało w pięcioosobowym składzie: Roberta Bernabei, Wielka Brytania; Jacqueline Ryan, Włochy; Natalia Hatalska, Polska; Tanel Veenre, Estonia i Marcin Zaremski, Polska. Posiedzenie jury zwieńczone werdyktem miało miejsce 14 lutego 2015 roku w Gdańsku.

Nagrody w konkursie AMBERIF DESIGN AWARD wręczone zostaną laureatom podczas gali AMBERIF – Amber Look Trends & Styles (27 marca 2015, Gdański Teatr Szekspirowski).

WERDYKT AMBERIF DESIGN AWARD

NAGRODA GŁÓWNA – ufundowana przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza: 10.000 zł – Marta Rżanek, Łódź, Polska
NAGRODA BURSZTYNOWA – ufundowana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników: 1 kg bursztynu – Adriana Lisowska, Gdynia, Polska
NAGRODA SREBRNA – ufundowana przez KGHM Polska Miedź S.A.: 1 kg srebra – Andrzej Cofta, Gdańsk, Polska
Jury postanowiło przyznać trzy wyróżnienia za prace odnoszące się do skojarzeń, jakie przywołuje hasło MIMESIS
● Marta Rżanek, Łódź, Polska za wysokie wartości stylistyczne i funkcjonalne oraz niekonwencjonalną fakturę
● Michał M.B. Fatyga, Jantar, Polska za przywrócenie biżuterii bursztynu w jego naturalnym kontekście
● Ewa Śliwińska, Poznań, Polska za rzucenie wyzwania publiczności by zastanowiła się nad obecnymi stereotypami piękna
Do publikacji w katalogu Targów AMBERIF 2015 oraz na wystawę jury zakwalifikowało kolejne 17 prac następujących autorów:
● Susanne Elstner, Gräfelfing, Niemcy
● Philip Sajet, Amsterdam, Holandia
● Marta Kwapich i Paweł Artyfikiewicz, Warszawa, Polska
● Miron Kutarba, Puck, Polska
● Monika Woszczak, Bydgoszcz, Polska
● Fie Bodenhoff, Kopenhaga, Dania
● Toni Kancilja, Lublana, Słowenia
● Agnieszka Działo- Jabłońska, Dariusz Jabłoński, Inowrocław, Polska
● Sophie Beer, Florencja, Włochy
● Karin Trϋtzschler, Wiedeń, Austria
● Wojciech Kalandyk, Gdańsk, Polska
● Isolde Baumhackl-Oswald, Köttmannsdorf, Austria
● Elisabeth Habig, Wiedeń, Austria
● Michał M.B. Fatyga, Jantar, Polska
● Marco Belloli, Florencja, Włochy
● Natalia Mularczyk, Pyzdry, Polska
● Przemysław Kalbarczyk, Ożarów Mazowiecki, Polska

CYRK
Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE towarzyszy warszawskim targom Złoto Srebro Czas od 2001 roku. Stał się ważnym wydarzeniem artystycznym w złotniczym świecie, na stałe wpisanym już w kalendarz wystaw i konkursów w Polsce. Wyniki konkursu ogłaszane są corocznie drugiego dnia targów Złoto Srebro Czas.

Sama nazwa PREZENTACJE ma długą historię. Idea zogranizowania wystawy gromadzącej najnowsze prace polskich twórców powstała ponad 25 lat temu. W grudniu 1983 roku, w Czarnej Galerii w Legnicy, Marek Nowaczyk i Jan Bocheński, ówczesny dyrektor Biura Wystaw Artystycznych w Legnicy, zorganizowali wystawę pt. PREZENTACJE. Po raz drugi nazwa PREZENTACJE pojawiła się na wystawie w warszawskiej galerii Nowy Świat w maju 1993 roku. Jej inicjatorem był ponownie Marek Nowaczyk, wtedy szef Rady Programowej STFZ. PREZENTACJE miały być corocznym cyklem spotkań w kolejnych polskich galeriach, jednak projekt nie był kontynuowany.
W 2001 roku historia nabrała tempa. Organizatorzy targów Złoto Srebro Czas zaproponowali Andrzejowi Bielakowi, prezesowi STFZ, wspólne przygotowanie nowego konkursu, który zostałby na stałe wpisany do programu tej imprezy. Stowarzyszenie przywołało nazwę PREZENTACJE i zaproponowało ją na tytuł nowego konkursu. Organizatorzy Targów (MCT i PSP) ustanowili dwie pierwsze nagrody o łącznej kwocie 10.000 zł, kwestiami merytorycznymi i organizacyjnymi zajęli się członkowie STFZ.

Początkowo – przez pierwsze cztery lata – formuła konkursu pozostała niezmienna: nie miał on tematu, a zgłaszane prace musiały być wykonane przy użyciu technik złotniczych. Pomysł wprowadzenia tematu pojawił się na piątych PREZENTACJACH i powrócił na dobre przy dwunastych. Od 2012 roku z regulaminu wykreślono konieczność użycia technik złotniczych, co zaowocowało większym zainteresowaniem uczestników.
Od roku 2005 konkursowi towarzyszy katalog, w którym prezentowane są wszystkie zakwalifikowane prace.
Podczas targów Złoto Srebro Czas odbywa się wernisaż wystawy pokonkursowej PREZENTACJE, która przez następny rok odwiedza galerie w Polsce, a także pokazywana jest za granicą.
Zofia i Witold Kozubscy, Agnieszka Działo-Jabłońska oraz Andrzej Jacyszyn – to laureaci tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE. Nagrody zostały przyznane drugiego dnia targów Złoto Srebro Czas.
W tym roku temat konkursu brzmiał: CYRK i miał dwie płaszczyzny: pierwsza jest związana z aktualną sytuacją „rozdwojenia” jesiennych targów jubilerskich w Warszawie, druga zaś bazuje na wieloznaczności, dając możliwość wielorakiej interpretacji i odwołuje się do ulubionego tematu polskiej szkoły plakatu.

Na konkurs nadesłano 33 prace autorstwa 30 uczestników. Jury w składzie: Anna Sado – redaktor specjalizujący się w tematyce złotniczej; Elżbieta Kochanek – van Dijk – właściciel Galerii Sztuki „Milano”; prof. Andrzej Boss – kierownik Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (przewodniczący jury), Marek Trojanowski – artysta grafik oraz Wanda Gontarska – przedstawiciel MCT oceniało zarówno formę plastyczną, jak i sposób interpretacji tematu rozumianego nie tylko jako bezpośrednie odniesienie do spektaklu cyrkowego, ale także w szerszym kontekście otaczającej rzeczywistości. Po burzliwej naradzie do wystawy zakwalifikowano 16 prac, spośród których nagrodzono i wyróżniono:
I NAGRODA – Nagroda Prezesa Międzynarodowego Centrum Targowego w wysokości 4 000 zł dla Zofii i Witolda Kozubskich za prace pod tytułem „Słoń, clown, żonglerka, akrobatka”.
Wprawdzie prace są jednoznaczną interpretacją tematu konkursu, jednak jury urzekła ich forma plastyczna świadcząca o artyzmie i warsztacie twórców.
II NAGRODA – Nagroda Prezesa Pracowni Sztuk Plastycznych w wysokości 2 000 zł dla Agnieszki Działo-Jabłońskiej pod tytułem „Skacz maleńka!”  – odniesienie do tworzonego w Internecie widowiska.
III NAGRODA – Nagroda Prezesa MCT w wysokości 1000 zł oraz statuetka STFZ dla Andrzej Jacyszyna za pracę „Na wrotkach” – praca w lekkiej i dowcipnej formie przekazuje poważniejsze treści.
– Wyróżnienie Firmy „ARMA”: Małgorzata Pabel za „Kolczyki klauny” – inspirowane rysunkiem 6-letniej Hani”
– Wyróżnienie Firmy „GRAKO”: Beata Ciesielska za wisiorek
– Wyróżnienie Firmy „MARKSTONE”: Sława Tchórzewska za „naszyjnik rozweselający”
– Wyróżnienie Firmy „RODENT”: Marta Rudnicka za pracę „No comments”
– Wyróżnienie Firmy „CORUNDUM”: Danka Czapnik za naszyjnik „Cyrk1″
– Wyróżnienie Firmy „Kociuba”: Katarzyna Krasuska za broszę „Cyrk”
– Wyróżnienie Firmy „Hopea”: Andrzej Sadczuk za pracę „Treser”
– Nagroda Otwartego Krzemienia Mariusza Pajączkowskiego dla Jolanty Kupniewskiej za pracę „Zestaw – działania z prądem i pod prąd, raz góra, raz dół”
– specjalna nagroda magazynu „Baltic Jewellery News” dla Zofii i Witolda Kozubskich za prace pod tytułem „Słoń, clown, żonglerka, akrobatka”.

Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE towarzyszy targom Złoto Srebro Czas od 2001 roku. Od początku jego celem była prezentacja – stąd nazwa – najnowszych prac polskich twórców biżuterii i – choć sporo się w międzyczasie zmieniło – cel ten jako nadrzędny przyświeca mu do dziś. Jako że jest on adresowany do wszystkich osób zajmujących się szeroko pojętą sztuką złotniczą, stał się swoistą trampoliną dla osób młodych, zaczynających swoją przygodę ze złotnictwem. Jednak oprócz nowych, często początkowo nieznanych nazwisk, pojawiają się tu również nazwiska uznanych artystów plastyków i projektantów biżuterii.

MAJA WOŹNIAK
Zamiłowanie do sztuki wyniosłam z domu rodzinnego. Babcia – portrecistka z Montmartru, od najmłodszych lat oprowadzała mnie po najbardziej znanych paryskich muzeach. Mama – nauczycielka plastyki, również dbała o mój rozwój artystyczny. Już w szkole podstawowej i liceum każdą wolną chwilę spędzałam na pracach manualnych: poczynając od malarstwa na szkle, haftowania przez komponowanie kolaży, po wytapianie i barwienie świec.
Po liceum zdecydowałam się na naukę w Małopolskim Uniwersytecie Ludowym, gdzie uzyskałam tytuł instruktora rękodzieła artystycznego.
W tym czasie prowadziłam liczne kursy rękodzielnicze na terenie Warszawy w następujących dziedzinach: biżuteria dla początkujących, biżuteria ludowa, filcowanie, witraż metodą Tiffaniego, formy druciane. W 2009 roku otworzyłam własną pracownię na warszawskim Mokotowie. Dużo czasu poświęcałam pracy ze szkłem oraz metalem.
Jednocześnie dalej podnosiłam swoje kwalifikacje, studiując na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na specjalizacji projektowanie biżuterii. Na studiach tych utwierdziłam się w ogromnym zamiłowaniu do złotnictwa, a w szczególności do pracy ze szklaną emalią jubilerską. Wtedy też zapadła decyzja o sprowadzeniu warsztatu emalierskiego z Francji, co wkrótce nastąpiło. Odkąd marzenie to stało się rzeczywistością, spędziłam nad piecem do wypałów niezliczoną ilość czasu. Biżuteria, którą projektowałam i wykonywałam przez ostanie 13 lat przeszła znaczną metamorfozę zarówno jeśli chodzi o surowce, jak i design. Obecnie źródłem mojej niesłabnącej inspiracji jest natura (fauna i flora lasów, pól, mórz i oceanów), kolory, sztuka secesji oraz malarstwo kropkowe Aborygenów.
Od kilku lat jestem aktywnym członkiem Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych oraz Związku Polskich Artystów Plastyków Polska Sztuka Użytkowa. Moje prace nieustannie biorą udział w wielu wystawach krajowych oraz zagranicznych. Do najważniejszych z nich zaliczam: wystawę zorganizowaną na 25-lecie STFZ-u, (styczeń – maj 2015, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, prezentowaną również na terenie stoczni Gdańskiej podczas targów Amberif w marcu 2015); „Sztuka Miedzi” (październik 2013, Hol Starego Ratuszu w Legnicy); „VIII Sandomierskie Warsztaty Złotnicze Krzemień Pasiasty – Kamień Optymizmu” (czerwiec – grudzień 2014, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu).
Miałam także przyjemność współuczestniczyć przy stworzeniu jedynej, limitowanej kolekcji biżuterii autorskiej Wojciecha Siudmaka (2008). Byłam uczestniczką wielu inicjatyw związanych ze złotnictwem, m.in. „I Wsiowych Warsztatach Złotniczych” (2014), „VIII Sandomierskich Warsztatach Złotniczych” (2013). Swoje kwalifikacje rozwijam obecnie pod okiem Jacka Byczewskiego – jednego z trzech „Projektantów 25-lecia”, utytułowanych tym honorowym wyróżnieniem przez branżę złotniczą.
W przyszłości pragnę dalej rozwijać swoje umiejętności emalierskie i uczyć się od najlepszych. Planuję podróż, która mam nadzieję poszerzy moje horyzonty złotnicze oraz będzie inspiracją do powstania kolejnych kolekcji autorskich.

źródło: Sandomierskie Centrum Kultury

Kliknij aby dodać komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kultura i rozrywka

Więcej w kultura i rozrywka

Kursy komunikacji miejskiej 1 listopada

tsa24.com29 października 2021

Konkurs na „Najlepszy Produkt Turystyczny” – Głosuj na Sandomierz

tsa24.com27 października 2021

Koprzywnickie Bziuki- na Krajowej Liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego

tsa24.com26 października 2021

Dniówka w sadzie Wójta Gminy Samborzec odpracowana

tsa24.com26 października 2021

Zbiórka nakrętek dla małej Igi

tsa24.com26 października 2021

Bartuś z Sandomierza świętował pierwsze urodziny

tsa24.com25 października 2021

Wręczono Nagrody Burmistrza Miasta Sandomierza im. A. Patkowskiego „Bonum Publicum”

tsa24.com25 października 2021

II miejsce dla KGW Klimontowianki za potrawę z gęsiny

tsa24.com22 października 2021

Jesienny repertuar „Kina Starówka” w Sandomierzu

tsa24.com19 października 2021